FANDOM

Liemannen – (Grim Reaper på engelska) är en NPC som finns i The Sims: Livin' It Up, The Sims 2, The Sims 3 och The Sims Medeltiden. Han kommer för att hämta simmar när de dött.

The Sims: Livin' It UpRedigera

Till skillnad från alla andra grundspel finns inte Liemannen i The sims, utan han kom med det första expansionspaketet Livin' Large. Om man bortser från hans uppdykande när en sim dör kan han ringa på hemma hos ens sim om det finns minst 5 pumpalyktor på tomten, vilket är en referens till Bus eller godis. Benhilda tycker mycket om Liemannen och hon kommer försöka be om hans autograf om hon är utanför sin garderob när han befinner sig på tomten.

När en sim dör kan en närstående till denna sim vädja om simmens liv. Detta kan ge tre resultat: Om Liemannen är på dåligt humör kommer simmen dö, men om han är på bra humörkan han antingen återuppliva den döda simmen eller föra tillbaka den som en zombie.

The Sims 2Redigera

I The Sims 2 har den färdigskapade simmen Olivia Gast minnen av att ha haft myspys med Liemannen och att ha fött Nervis Objekt en tid efteråt, även om detta inte går normalt sett. Ibland interagerar han med något objekt i huset innan han går "hem".

Det är inte bra att interagera med Liemannen på något annat sätt an vad det är tänkt att man ska, t.ex. flytta in honom. Detta kan orsaka problem i spelet.

Denna del behöver utökas.

The Sims 3Redigera

I The Sims 3 kommer Liemannen aldrig att dyka upp utanför dödsfall. Simmar kan inte längre bedja för en närståendes liv utan måste istället spela schack med liemannen och vinna. Liemannen kommer även skona simmar som har en dödsblomma i sin katalog eller om de har egenskapen Oturlig eller Nolla och dör av något annat än ålderdom.

Förut kunde man ha romantiska relationer och få barn med Liemannen vilket resulterade i att barnen fick helt svart hud. Man kunde även flytta in Liemannen i sitt hushåll, vilket bidrog till att det kom en ny lieman när en sim dog. Allt detta är patchat nu och går inte att göra längre, men det finns nedladdningsbara familjer på Thesims3.com exchange som innehåller Liemannen och ibland ett barn till honom. 

Det finns en 5% chans att Liemannen stannar kvar en kort stund hos simmarna efter att ha gjort det han ska (denna chans ökar om det finns ett småbarn på tomten). Då kan man prata och umgås med honom, men han kommer försvinna om man försöker sig på något romantiskt med honom. Men det är inte helt sant. Jag har faktiskt lyckats att bli ihop med Liemannen och myspysa med honom på sims 3". men det innebär en del fusk som till exempel "testingCheatsenabled true" utan det fusket skulle det aldrig gåt.

Med The sims 3 Husdjur installerat kan även hundar, katter och hästar försöka rädda sin mästare från döden. Det krävs en hög relation mellan djuret och simmen som dör för detta och då finns det en 35% chans för att djuret ska kunna rädda sin husse eller matte.

Slumpartad wiki