FANDOM

Screenshot-27.jpg

En sim i The sims 3

Simmar
är de simulerade människorna som förekommer i varje simsspel, spelare kan dock främst interagera med dem i The Sims och uppföljarspelen till The Sims. De är invånare i det fiktiva landet SimNation. Ordet "Sim" kommer från orden "simulerad" eller "simulation".

Utvecklingen av simmar Redigera

Simmar nämndes första gången i den första versionen av SimCity, men bortsett från små prickar i sportstadiumet så syntes de aldrig. Deras första kända förekomst var i SimAnt (1990), det fanns endast en ägare i trädgården och myrkolonin han bodde på. Spelare kan även se en hemlösa katt utanför gården och en hund som jagar bort katten.

Simmarna fick större utbreddning i SimTown (1994), och det var grunden i många koncept som senare ledde till The Sims. Här fanns en väldigt enkel humörmätare (som visade om simmen var glad eller ledsen), och spelare kunde välja några av simmarnas favoritsaker. Det gick även att kika in i husen som simmarna bodde i.

Spelet Streets of SimCity (1997) introducerade språket Simlish - Simliska för första gången, då det fanns med som musik på radion. Det första spelet där simliska talade var SimCopter (1996).

Den största inblicken i simmarnas liv har vi dock fått i The Sims.

Simologi Redigera

Simmar är tvåbenta, mänskliga varelser som bor i SimNation. De flesta simmarna är köttätare, även fast några simmar kan vara vegetarianer. Simmar har fyra lemmar: Två armar och två ben. Det är oklart hur intelligenta simmarna är: de har dock förmågan att använda verktyg och uppfinna tekniska prylar. De saknar dock ofta egen vilja och behöver en hjälpande hand, av spelaren, för att klara av många enkla uppgifter. Simmar är sociala varelser och om de lämnas ensamma för länge kan de börja hallucinera.

The Sims Redigera

De karaktäristiska dragen för simmar i The Sims.

The Sims 2 Redigera

De karaktäristiska dran för simmar i The Sims 2. Vissa drag är endast tillgängliga med vissa expansionspaket.

The Sims 3 Redigera

Slumpartad wiki